- Obrázky ve vektorové grafice jsou tvořeny pomocí základních objektů a
jejich vlastností. - Vektorovými obrázky jsou: vizitky, loga firem, reklamní letáky…
- Základní zobrazovací prvek je vektor.
- Zobrazené objekty jsou určeny svým okrajem pomocí křivky vypočtené
ze vzorce. - Data jsou uložena, jako seznam kreslicích instrukcí, formáty souborů jsou
příslušné určitému programu, např. .cdr, .ai. - Nejznámější editory jsou CorelDRAW, Adobe Illustrator, Zoner Callisto
Výhody: - Možnost libovolné změny velikosti obrázku bez ztráty kvality.
- Malá velikost pro čárovou (kreslenou) grafiku.
Nevýhody: - Pro většinu zobrazovacích zařízení je nutno ji převést na rastrový obrázek.
- Neexistuje jednotný formát => problémy s otvíráním a přenosem souborů.
Typické přípony souborů: .pdf, .ps, .ttf, .zmf, .dwg, .cdr.
TVORBA OBJEKTŮ
Objekty, které chceme vytvořit, vytvoříme pomocí nástrojů v panelu nástrojů (vlevo).
Vybraný objekt je zakliknutý. Můžeme vytvořit téměř vše.
JEDNODUCHÉ OBJEKTY
Jednotlivé prvky obrazu jsou samostatné objekty, které se vzájemně neovlivňují. Objekt
obrazu je definován samostatně, nezávisí na okolí a okolních objektech, může být samostatně
upravován přesouván nebo smazán.
a) Nejjednodušším objektem vektorového obrazu je rovná čára, která je definována
souřadnicemi počátečního a koncového bodu.
b) Čára může být lomená, definovaná několika body.
c) Uzavřením čar (spojením s výchozím bodem) získáme tvar.
PŘEDDEFINOVANÉ TVARY
Kreslení veškerých objektů pomocí čar je ale poměrně komplikované a zdlouhavé. Další
obvyklou součástí vektorového obrazu jsou tedy předdefinované tvary – především obdélník
(čtverec), elipsa a kruh (a mnohé další). Obdélník je definován pozicí, šířkou a výškou. Kruh
středem a poloměrem.
HLAVNÍ OBJEKTY
- Čára od ruky – není uzavřená a se nedá vyplnit barvou (př. plechovkou).
- Bézierova křivka – je dána bodem a tečnou.
- Úsečka – Úsečka se kreslí bezpérovou křivkou. Stačí kliknout na místo, kde chceme
počáteční bod a na místo, kde chceme koncový bod, pro kreslení pod úhlem zmáčkni
CTRL. - Lomená čára – Pokud chceme uzavřený obrazec, můžeme poslední kliknutí umístit
do prvního bodu. Uzavřený objekt můžeme vyplnit barvou. - Tvar – volbou tvar můžeme nakreslit čtverec, obdélník, hvězdu, mnohoúhelníky,
kruh. Tvar můžeme vybarvit.
Seskupení objektů – objekty poskládáme do tvaru, jaký chci, označím všechny v pravé části
okna a pravým tlačítkem myši kliknu na „seskupit“ (vytvoří se jeden objekt), nebo jej mohu
dát do skupiny (později je mohu rozdělit na samostatné objekty).
BARVY
- Základní atribut pro definici obrazu.
- Definuje se u každého bodu či křivky.
- Vychází se z několika základních barev.
- Barevná palet.
- Složena z barev, které jsou vytvořeny kombinací základních barev.
Barevný model
- Definuje základní barvy.
- Popisuje způsob míchání barev.
- RGB, CMYK, HSV, HLS a YUV.
RGB
Základem tohoto barevného prostoru jsou tři barevná světla:
- R – red (červená).
- G – green (zelená).
- B – blue (modrá).
- Aditivní míchání barev (míchání 3 světel).
- Sloučením červeného, zeleného a modrého světla (v intenzitě 0-255) vznikne barva.
- V barevném prostoru RGB jsou všechny barvy vytvářeny postupným přidáváním
(přičítáním) tří barevných světel s různou intenzitou do černé. Se zvyšující se
intenzitou barevných světel se výsledná barva přibližuje bílé. - U každé primární barvy (červené, zelené a modré) lze rozlišit celkem 256 stupňů
intenzity.
Zařízení, které jej používají
- Monitor, dataprojektor.
- Digitální fotoaparát, scanner.
CMYK
Je barevný model založený na subtraktivním míchání barev (mícháním od sebe
barvy odčítáme, tedy omezujeme barevné spektrum, které se odráží od povrchu).
4 základní barvy:
- C – cyan (azurová).
- M – magenta (purpurová).
- Y – yellow (žlutá).
- K – black (černá).
Míchání skutečných barev
- Např. žlutá + azurová = zelená.
- Bílá barva = absence základních barev.
- Černá barva = samostatná barva – nebo smícháním všech tří barev CMY – je to
spíše tmavě šedá. - Použití – tiskoviny – veškeré barevné obrázky v knihách, novinách a časopisech
apod.
Převody mezi barevnými modely
Jeden obrázek může být uložen buď v RGB, nebo CMYK.
- Při převodu se mírně změní obraz a jeho specifické barvy.
- Zářivé barvy v RGB – v CMYK nejsou tak zářivé – při opětovném
převodu do RGB se tyto barvy již neobnoví.
Barevná hloubka
- Je to: kolik bitů je potřeba k popisu konkrétní barvy.
- Čím větší je barevná hloubka – tím více barev – vyšší kvalita obrázku.
- 8 bitová, 16 bitová, 18 bitová, 24 bitová a 32 bitová.
- 16 bitová má 216 barev.