Array (pole)
array → index → of → datový typ pole →
Datová struktura skládající se ze složek stejného typu, které se vzájemně rozlišují indexy. S každou proměnnou typu pole můžeme v programu pracovat buď jako s celkem nebo s jejími jednotlivými složkami.
identifikátor pole → index složky →
Record (záznam)
Type Nazev_typu = Record
promenna1:datovy_typ;
promenna2:datovy_typ;
…
promennan:datovy_typ;
end;
Datová struktura skládající se z určitého počtu pojmenovaných položek, které můžou být různého typu.
Přístup k jednotlivým položkám záznamu:
with → proměnná typu záznam → do → příkaz(y) →
File (soubor)
file of → datový typ →
V jazyku Pascal se každý soubor chápe jako posloupnost složek stejného typu pro níž jsou definovány určité operace. V každém okamžiku zpracování souboru je přístupná jediná jeho položka. Vlastnosti souboru jsou určeny jeho typem. Typem položky v souboru může být libovolný typ s výjimkou typu soubor (nelze vytvořit soubor souborů).
Přístup k položkám:
Ukazatel ukazuje v každém okamžiku na jednu aktuální položku souboru, při každém zápisu nebo čtení se ukazatel posune na položku následující. Lze vypočítat polohu každé položky, což umožňuje přímý přístup k libovolné položce.
Výčtový typ
Výčtový typ umožňuje programátorovi definovat vlastní typ související s problematikou řešenou programem. Obvykle jde o typy, jejichž množina je malá a reprezentuje určité vlastnosti nebo vztahy.
Příklad:
type týden = (‘pondělí‘, ‘úterý‘, ‘středa‘, ‘čtvrtek‘, ‘pátek‘, ‘sobota‘, ‘neděle‘);
Relační operace:
>, <, <=, >=, =, <>
Funkce:
succ(x) – následovník,
pred(x) – předchůdce,
ord(x) – pořadí.
Typ interval
Výraz .. výraz.
Typ množina
set of → datový typ →
Příklad:
- Type barva = (‘bílá‘, ‘červená‘, ‘modrá‘, ‘zelená‘, ‘černá‘); var vlajka: set of barva;
- Proměnná vlajka může nabývat následujících hodnot:
- = [‘bílá‘, ‘černá‘]
- = [‘červená‘, ‘modrá‘, ‘zelená‘]
- = [‘bílá‘, ‘modrá‘, ‘černá‘]